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Abstract

      The Afro-surrealist approach to literature takes from the belief that one can use their past experiences to change the present and hence free themselves from any shackles of servitude, and in the context of this study, it is meant to offer perspectives on how black women across African and African-American cultures use their experiences of love, family and class to change the oppressive institutions in their lives and access freedom. Given these perspectives, the corpus text is discussed taking into account the importance of experiences and ties with the community, for change and progress.  The existing problem relates to biased criticisms claiming that works such as So Long a Letter and Their Eyes Were Watching God produce liberated women disconnected from the traditional world. The objective of this paper is to show that the nonconformity of females in quest for freedom vis-à-vis established institutions mirrors the Afro-surrealist use of the past experiences to create liberating values intrinsically connected to the contemporary world. The ideologies of freedom sustained by Afrosurrealism and feminism are used to discuss how the female protagonists use love, family and class, initially oppressive to them, to liberate themselves and how they extend this freedom to their community.

Keywords: Afro-surrealism, African woman, community values, feminism, freedom.

Résumé 

       L’approche littéraire Afro-surréaliste part du principe que l’on peut utiliser ses expériences passées pour changer le présent et ainsi se libérer de tout carcan de servitude, et dans le contexte de la présente étude, elle vise à offrir des perspectives sur la façon dont les femmes noires à travers les cultures africaines et afro-américaines utilisent leurs expériences d’amour,de famille et de classe pour changer les institutions oppressives dans leur vie et accéder à la liberté. Vu ces perspectives, le texte du corpus est discuté en tenant compte de l’importance des expériences et des liens avec la communauté, pour le changement et le progrès.Le problème actuel est lié aux critiques biaisées selon lesquelles des œuvres telles que So Long a Letter et Their Eyes Were Watching God produisent des femmes libérées déconnectées du monde traditionnel.L’objectif de cet article est de montrer que la non-conformité des femmes en quête de liberté vis-à-vis des institutions établies reflète l’utilisation afrosurréaliste des expériences passées pour créer des valeurs libératrices intrinsèquement liées au monde contemporain. Les idéologies de la liberté de l’afro-surréalisme et le féminisme sont utilisées pour discuter de la façon dont les protagonistes féminins utilisent l’amour, la famille et la classe, qui sont, au départ, oppressifs pour eux, pour se libérer et pour étendre cette liberté à leur communauté.

Mots-clés : Afro-surréalisme, femme africaine, valeurs communautaires, féminisme, liberté.

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