Abstract
This study explores the impact of the spatial and temporal dimensions on identity formation and development in the main character in Adichie’s Purple Hibiscus. The craft of literary criticism springs from the common assumption that a literary text is a site of plurisignification. Consequently, literary praxis, from Aristotle till date, has inhered in the exploration of meanings from prose, drama and poetry texts in the belief that fiction being a mimesis of life must needs assist man to understand himself and the world he inhabits. Thus, characters in fiction attract special attention in literary criticism because, as Alexander Pope avers, the proper study of mankind is man. Although many studies abound on characters and characterisations in the novel, it is rare to find a study on the salubrious or deleterious influences of the spatio-temporal dimension in a work of art on identity formation in a fictive personage. This implies that character and identity may be coterminous but not synonymous, and the thesis of this study is that the variables of space and time substantially but subliminally contribute to the formation of a character’s perception of individuality, and the self-image he/she projects to the world. Further, the study hypothesises that if the variables of space and time are changed in Chimamanda Ngozi Adichie Purple Hibiscus, the identity of the main character in the novel will undergo startling transformations despite his inherited genetic codes.
Keywords : Chronotope, character, identity, identity crisis, Nigerian novel.
Résumé
Cette étude explore l’impact des dimensions spatiales et temporelles sur la formation et le développement de l’identité du personnage principal de Purple Hibiscus d’Adichie. Le métier de critique littéraire découle de l’hypothèse commune selon laquelle un texte littéraire est un lieu de plurisignification. Par conséquent, la praxis littéraire, d’Aristote à ce jour, a été inhérente à l’exploration des significations des textes en prose, théâtre et poésie dans la conviction que la fiction étant une mimesis de la vie doit nécessairement aider l’homme à se comprendre et à comprendre le monde qu’il habite. Ainsi, les personnages de fiction attirent une attention particulière dans la critique littéraire car, comme le dit Alexander Pope, la véritable étude de l’humanité est l’homme. Si de nombreuses études sur les personnages et les caractérisations du roman abondent, il est rare de trouver une étude sur les influences salubres ou délétères de la dimension spatio-temporelle dans une œuvre d’art sur la formation identitaire d’un personnage fictif. Cela implique que le caractère et l’identité peuvent être coïncidents mais pas synonymes, et la thèse de cette étude est que les variables d’espace et de temps contribuent de manière substantielle mais subliminale à la formation de la perception d’un personnage de l’individualité et de l’image de soi qu’il projette au monde. De plus, l’étude émet l’hypothèse que si les variables d’espace et de temps sont modifiées dans Purple Hibiscus de Chimamanda Ngozi Adichie, l’identité du personnage principal du roman subira des transformations surprenantes malgré ses codes génétiques hérités.
Mots-clés : Chronotope, personnage, identité, crise identitaire, roman nigérian.